08.05.2023
Kennis
Tips
Leestijd: 2 min

De invloed van kou en regen op elektrisch rijden

Home / Blog

Net als mensen, houden accu’s van elektrische auto’s niet van te warm of te koud. Een omgevingstemperatuur van 21 graden is ideaal.

Regen

Als het regent, wordt de ruitenwisser aangezet. En daarnaast veroorzaakt regen voor grotere weerstand van het wegdek tijdens het rijden. Dit maakt het het zwaarder te rijden, zowel voor diesel, benzine als elektrische auto’s. Dit heeft invloed op de actieradius.

Kou

Voor het opwarmen van de auto gebruikt een elektrische auto veel batterijcapaciteit. Dat zorgt al gauw voor een afname van de actieradius. Het grote probleem met kou zit in het scheikundige effect op de ionen van een batterij. Elektrolyten worden stroperig door kou en ervaren meer weerstand bij het reizen van de plus en min pool. Tegenwoordig bouwen vooruitstrevende producenten van elektrische auto’s een TMS systeem om de batterijen in optimale conditie te houden. Of ze installeren een warmtepomp in de auto om verloren warmte van de batterij en motor te gebruik voor in de auto.

Ga je toch op pad met je elektrische auto als het koud is buiten?
Dan hebben we 3 tips!

  1. Trek iets warms aan! Je hoeft dan de verwarming minder hard te stoken en zo bespaar je zeker wat kilometers van je batterij.
  2. Verwarm de auto als de batterij nog aan het opladen is. Zo gebruikt de auto wel stroom, maar wordt deze weer bijgeladen.
  3. Gebruik de belangrijke warmtesystemen die direct contact hebben met je lichaam. Stoel- en stuurverwarming hebben het grootste effect op je temperatuurervaring en geven je een warmer gevoel dan verwarming van de blazer.