• Binnen 10 werkdagen geïnstalleerd
  • De beste & meest complete prijs
  • Persoonlijk en gratis advies voor iedere laadwens

Veelgestelde vragen

Hieronder vind u een overzicht van de meest gestelde vragen door klanten over laadpalen.

Met een laadpaal kan uw elektrische auto sneller en veiliger stroomladen dan met een stopcontact, ook is het beter voor de batterij. Een laadpaal biedt ook eenvoudig zicht in het verbruik van de auto, de kosten die er gemaakt worden en altijd een eigen parkeerplek.

De tijd om uw auto vol te tanken is afhankelijk van vele factoren, hieronder hebben we deze kort op een rijtje gezet:

  • Het laadvermogen van de laadoplossing
  • De capaciteit van de hoofdaansluiting/meterkast
  • De capaciteit van de omvormer van de auto

De Polestar 2 heeft een accucapaciteit van 78kWh, en een AC-laadvermogen van 11kW. Dit betekent dat de auto, ongeacht vermogen van de laadpaal, 11kW per uur kan opladen. Dan duurt het met die snelheid dus 8 uur en 25 minuten om de batterij op te laden van nul tot 100%.

Een slimme laadpaal is verbonden met een server die het bijhouden van gemaakte kosten gemakkelijk overzichtelijk kan maken. Dit wordt gedaan in een backoffice. Deze optie maakt het declareren of verrekenen van de stroom die verbruikt word mogelijk. Vooral zakelijke rijders of uitbaters van een publieke laadpaal kunnen hier hen voordeel uit halen. De meeste slimme laadpalen bieden met toekomstperspectief handige functies als koppelingsopties voor zonnepanelen en loadbalancing.

Offline laadpalen zijn dus niet met een backoffice systeem verbonden en kunnen dus ook niet informatie sturen of stroom verrekenen op automatische wijze.

Alles draait om balans, toch? Welnu, zo is het met stroom precies zo. Vaak als mensen thuis komen zetten zij veel apparaten tegelijk aan in huis. Iedereen kent zo’n moment dat ineens de stroom uitvalt. Vaak komt dat doordat het aanzetten van bijvoorbeeld het tostiapparaat te veel blijkt voor het stroomnetwerk, vooral als er ook andere dingen aanstaan zoals een wasmachine of vaatwasser. Er zit namelijk een max aan de hoeveelheid stroom die op één moment kan worden gebruikt.

Bij het aanschaffen van een laadpaal voor thuis, is het belangrijk om hierbij stil te staan. De laadpaal verbruikt namelijk ook veel stroom waardoor het nogal ‘druk’ kan worden in huis. Load balancing is een techniek die hier balans in aanbrengt en ervoor zorgt dat er nooit overbelasting is. Een veilig idee en essentieel voor huishoudens met veel elektra.

Loadbalancing voorkomt niet alleen overbelasting, maar meet ook het totale stroomverbruik waarbij andere apparaten prioriteit krijgen. Hierdoor kan het voertuig altijd opladen met de maximale snelheid die er op elk moment beschikbaar is.

Loadbalancing werkt door spoelen aan te brengen op de hoofdaansluiting. Die spoelen meten het magnetische veld wat afhankelijk van de door gaande stroom groter of kleiner is. Zo meet de meter hoeveel stroom er gebruikt word, en met een simpele instellingen kan er dan bepaald worden hoeveel stroom er naar de laadpaal geladen kan worden.

Het is erg belangrijk om op voorhand te bedenken hoeveel laadpunten er moeten komen. Er moet namelijk rekening gehouden worden met de dikte van de elektra kabels, dit bepaald namelijk de afstand en het Amperage. Mocht er twijfel bestaan, kan er ook worden gekozen voor het aanleggen van een mantelbuis. Hiermee kunnen toekomstige kabels gemakkelijker worden aangelegd.

Het is dus mogelijk afhankelijk van de situatie.

Installatie kosten verschillen voor iedere situatie. Er bevinden zich overal variabele die invloed hebben op deze prijs.

Als standaard installatiekosten rekenen wij 504,- ex btw.

Deze kosten zijn inclusief;

  • Arbeid/Montage
  • Aardlekautomaat; Alamat 4 polig
  • Ingraven laadpaal
  • Tot 8 meter voedingskabel & datakabel
  • Tot 4 meter graafwerk
  • Voorrijkosten tot 25km
  • Klein materiaal

Verdere installatie kosten zijn variabel, maar met onze installatiekosten calculator kan er een goede schatting worden gemaakt!

Zeker is het mogelijk om ook zelf een laadpaal te installeren. Op het internet, Youtube en in de gebruiksaanwijzing is veel informatie te vinden over de installatie. Veel mensen merken vaak alleen dat er meer bij komt kijken dan een klein gat boren, en schakelen toch onze hulp in. We are always happy to help!

In slimme palen zit een backoffice systeem waar dit na installatie automatisch gaat. De laadpaal communiceert de gemaakte kosten aan stroom via dit systeem met de situatie afhankelijke verantwoordelijke voor de kosten. Deze kosten worden op hun beurt dan of direct of maandelijks teruggestort op de rekening van de gebruiker.

Helaas maken consumenten geen aanspraak op subsidies of vergoedingen bij de aanschaf van een laadoplossing of wallbox. Subsidies en vergoedingen zijn wel beschikbaar voor de aanschaf van EV’s of laadoplossingen voor zakelijke doeleinden.

Bedrijven en ondernemingen worden vanuit de overheid aangemoedigd om hen steentje bij te dragen aan een beter milieu. Elektrisch rijden is één van de bouwstenen die wordt genoemd om de toekomstige klimaatdoelstellingen te halen. Daarom zijn er verschillende subsidies beschikbaar vanuit de overheid. Deze subsidies vertalen zich in belasting voordeel, zoals de aftrek van een deel of het gehele aankoopbedrag van een laadoplossing.

Kijk voor een volledig uitgeschreven subsidie uitleg op onze blogpagina.

Een belangrijk verschil tussen 3-fasen stroom en 1-fase stroom is de consistentie van de levering van vermogen. Vanwege de pieken en dalen in spanning biedt een 1-fase voeding simpelweg niet dezelfde consistentie als een driefasige voeding. Een driefasige voeding levert stroom met een constante, constante snelheid.

Als we 1-fase met 3-fasen vergelijken, zijn 3-fasen voedingen efficiënter. Een 3-fasen voeding kan drie keer zoveel vermogen verzenden als een 1-fase voeding, terwijl er slechts één extra draad nodig is (dat wil zeggen drie draden in plaats van twee). Dus 3-fase voedingen, of ze nu drie of vier draden hebben, gebruiken minder geleid materiaal om een bepaalde hoeveelheid elektrisch vermogen over te brengen dan 1-fase voedingen.

Een backoffice systeem is een progamma gekoppeld aan uw laadpas. Dat progamma houdt bij hoeveel stroom er waar, en voor welke prijs wordt getankt, over alles sessies dus. Hierdoor kunnen laadkosten gemakkelijk gedeclareerd worden en is alles data gemakkelijk in te zien.

Onze installateurs kunnen jouw laadpaal zo instellen dat er gebruik gemaakt word van uw zonnepanelen. Om dit te realiseren moet er op dat moment wel energie worden opgewekt door de panelen. Anders gebruikt de laadpaal de stroom van uw leverancier.

Ook voor het opslaan van zonne-energie kan autoladen oplossingen bieden. Dan wordt er een thuis accu geïnstalleerd die de stroom opslaat. Zo bent u zelf in charge van de stroom die uw panelen hebben opgewekt.

Elektriciteit is per Kilometer veel goedkoper dan benzine of diesel. Tegenwoordig wordt de prijs van brandstof kunstmatig hooggehouden door het gelimiteerde aanvoer. Bij een tankstation kost een liter benzine gemiddeld 1.748 euro en een liter diesel 1.384 (Mei, 2021). Gemiddeld rijdt een benzine auto 1:12 en een diesel 1:17.

De prijzen van stroom voor een elektrische auto lopen sterk uiteen, sterker procentueel gezien dan traditionele brandstof. Zo kost de stroom in een openbare laadpaal al op tot 0,80 cent per KWH bij een DC Lader(uitleg DC/AC; https://autoladen.nl/welke-auto-past-bij-welke-lader/), die laten we voor deze vergelijking buiten beschouwing. Andere openbare laadpalen met AC stroom lopen op tot 0,61 euro per KWh, voor dit rekenvoorbeeld nemen we een gemiddelde openbaar laadpaal tarief van 0,41 euro per KwH. De gemiddelde prijs per KwH uit eigenstroom voorziening is 0,23 euro.

Kosten per eenheidVerbruik 100kmKosten per 100km
Openbare laadpaal€ 0,4115 Kwh€ 6,15
Eigen laadpaal€ 0,2315 Kwh€ 3,45
Benzine€ 1,758,2 L€ 14,35
Diesel€ 1,385,9 L€ 8,14

In combinatie met zonnepanelen is de prijs per 100 gereden kilometers natuurlijk nog lager.

Vanzelfsprekend is er een verschil in de infrastructuur. Bij traditionele brandstof zijn er geen kosten verbonden aan de aanleg van een tankstation. Voor een eigen laadpaal zijn er wel kosten verbonden bij de aanleg. De kosten verschillen per situatie en zijn afhankelijk van de wensen van de klant. Doorgaans zijn de kosten voor een eigen laadpaal plus installatie tussen de 1.000 en 1.500 euro inclusief loadbalancing.

8,14 – 3,45 = 4,69. 1250 / 4.69 x 100 = 26.652 kilometer

Bij een gemiddelde aanleg en aanschaf kosten van een laadpaal begint het profijt al vanaf 26.652 kilometer als je een diesel auto met een elektrische auto vergelijkt. Voor vele bedrijfsvloten is dit al binnen 1 jaar.

Stroom wordt gemiddeld genomen ingekocht voor 10ct ex. per KiloWatt(KW). Deze KW kan aan laders worden verkocht voor een gebruikelijke 30ct exclusief BTW. Dat is een verschil van 20ct per KW. Als er twee laadpunten gerealiseerd worden zou er 2*11kw getankt kunnen worden. Twee maal 11 maakt 22kw per uur. Als we dan het marge van de stroom vermenigvuldigen met deze KW maakt dat €4,40 per uur omzet. Stel dat er zes uren per dag wordt geladen aan deze laadpaal, maakt dat 26,40 per dag. Over een investering van 2600,- betaalt de laadoplossing zichzelf uit binnen 100 dagen.

N.b. Deze prijzen zijn gebaseerd op Autoladen.nl ervaren situaties. Elke stroom situatie is anders, en dus zijn alle prijzen indicatie, zowel kostprijs installatie als winst op de stroom.

Neem contact op met ons om te kijken wat wij voor uw situatie kunnen betekenen.

Winkelmand
There are no products in the cart!
Continue Shopping
Open chat
Hallo! Waar kan ik u mee helpen?